Lepsze życie bez wychodzenia z domu

30.12.2020

Wiele osób znalazło się ostatnio w sytuacji, kiedy właściwie nie muszą (a nawet nie powinny) wychodzić z domu. Nic nie jest takie, jak było kiedyś. Przyjemną codzienność trzeba sobie budować od nowa, mimo wielu braków i tęsknoty za tym, co było kiedyś. Czy to w ogóle możliwe? Oto trzynaście praktycznych wskazówek, jak przetrwać w czterech ścianach i nie zwariować.

1. Zaakceptuj ewentualną izolację

Każdy choć raz w życiu wyobrażał sobie, że jest Robinsonem Crusoe i mieszka na bezludnej wyspie lub astronautką, która samotnie poleciała w kosmos. Oto szansa, aby przez kilka miesięcy poczuć na własnej skórze, jak to jest. Możliwe, że taka okazja już nigdy się nie powtórzy. Można zacząć prowadzić dziennik albo wcielić w rolę naukowca, który przygląda się nowej rzeczywistości z uwagą. Przekonasz się, że brak ludzi, to jeszcze nie koniec świata. Da się przeżyć i może być fajnie.

2. Pamiętaj, że kryzys minie

Badania naukowe i życiowe obserwacje potwierdzają, że człowiek może zaadaptować się z sukcesem do najtrudniejszych nawet warunków, jeśli ma świadomość, że przeminą. Granicę powrotu do normalności można wyznaczyć samemu, przynajmniej orientacyjnie. Warto pomyśleć: kilka miesięcy i znów wszystko się zmieni. Bo jak wiemy, wszystko przemija, a po nocy przychodzi dzień, jak pisał poeta. W dodatku z sytuacji kryzysowych zazwyczaj wychodzimy mądrzejsi i bogatsi o nowe doświadczenia.

3.Twoja najlepsza przyjaciółka/przyjaciel

Kiedy zostajesz w domu, bo pracujesz online, studiujesz online lub masz przerwę w pracy, jest z Tobą twój najlepszy przyjaciel/najlepsza przyjaciółka: ty sama/a. Teraz macie szansę poznać się lepiej, porozmawiać ze sobą i wyjaśnić nieporozumienia. Naucz się słuchać samej/samego siebie, akceptować wszystko, co czujesz i myślisz i wcale tego nie oceniać. Często patrz sobie w oczy w lustrze. Do nawiązania kontaktu ze sobą świetnie nadają się się medytacje, joga lub czytanie powieści.

4. Wymyśl sobie sens

Dobrym sposobem na przetrwanie trudnych chwil jest zajęcie się czymś ciekawym lub ambitnym. Postaw sobie swoje własne wyzwanie. Może zacznij uczyć się gotowania lub intensywnie uprawiać jogę? Zacznij śpiewać, to bardzo relaksuje. Kilka miesięcy to idealny okres, aby zrealizować jakiś ważny, osobisty cel lub znaleźć sobie nowe hobby. Dzięki temu, ten trudny czas może okazać się początkiem zupełnie nowego etapu w Twoim życiu.

5. Oddziel pracę od codziennego życia

Wyznacz sobie konkretne miejsce pracy, nawet jeśli to będzie maleńki kącik. Idealnie, jeśli będzie znajdował się daleko od sypialni. Pracuj tylko tam i staraj się spędzać w tym miejscu tylko tyle czasu, ile to konieczne. Miejsce, w którym pracujesz, wietrz codziennie i utrzymuj w nim porządek. Staraj się nie pracować w piżamie, tylko w normalnych codziennych ubraniach. Zaczynaj o tej samej porze i staraj się pracować określoną liczbę godzin. To ważne, aby codziennie mieć chwilę tylko dla siebie.

6. Rozmawiaj z ludźmi

Internet pełen jest ciekawych wydarzeń online. Podobno można nawet poznać na nich nowych ludzi. Jeśli jesteś w desperacji, wystarczy, że "krzykniesz" na jakimś forum "hej, jest tam kto?". Odpowiedź masz niemal jak w banku. Codziennie rozmawiaj z kimś bliskim przez telefon. Dobrze, żeby to nie była zawsze ta sama osoba, bo możecie zmęczyć się sobą. Może uda się zorganizować kółko wsparcia w gronie przyjaciół? Pamiętaj, aby oprócz mówienia słuchać. Słuchanie innych jest warunkiem tego, by inni także Ciebie słuchali. W szczególnie trudnych momentach nie wstydź się sięgnąć po 24h telefon dla osób w kryzysie. Masz prawo przeżywać trudności i nie musisz być w tym sama lub sam.

7. Śpij 8 godzin na dobę

Kładź się spać przed północą, wstawaj koło 8 rano. Regularny sen jest warunkiem dobrego samopoczucia. Są oczywiście osoby, które mogą mieć z tym więcej problemów, nie należy jednak przejmować się nimi zanadto, a wtedy przeminą (z wyjątkiem rzecz jasna problemów o podłożu klinicznym). Jeśli źle śpisz, to w sumie normalne. Mimo wszystko wstawaj zawsze o tej samej godzinie, a ewentualne braki energetyczne w ciągu dnia nadrabiaj krótkimi,10-minutowymi drzemkami. Tylko w weekendy śpij trochę dłużej, jeśli potrzebujesz.

8. Zapanuj nad swoją dietą

Wszyscy dobrze wiemy, czym może się skończyć permanentny brak ruchu. Mimo, że ćwiczysz w domu (o tym poniżej) jesteś w grupie ryzyka, jeśli chodzi o niepotrzebne kilogramy. Dlatego trzeba dbać o swoją dietę. Staraj się wyeliminować wysoko przetworzoną żywność (np. chipsy solone), cukier i węglowodany (makarony, kluski, ryż). To świetny moment, aby zacząć jeść warzywa, ryby i kasze. Jeśli potrzebujesz czegoś słodkiego, jedz figi lub mandarynki. Kupuj zdrowe przekąski, na przykład pestki dyni.

9. Pij dużo wody

Domowy tryb życia nie sprzyja raczej używkom, bo nasz organizm raczej w trybie "relaks" i nie potrzebuje specjalnych pobudzaczy. Można się nimi tylko niepotrzebnie zestresować. Dlatego unikaj kofeiny i teiny, zwłaszcza jeśli masz problemy ze snem. Nie pij alkoholu, a jeśli już musisz, to tylko w niewielkich ilościach. Przy obecnym stylu życia najlepszym napojem będzie woda. Brzmi nieco ascetycznie, ale jak inaczej urządzić się bez wychodzenia z domu?

10. Spaceruj

Najlepiej codziennie, kiedy jeszcze jest jasno, wyjdź na spacer do parku lub do lasu. Może pojedź sobie na wycieczkę rowerową, pójdź na łyżwy lub rolki. Oddychaj i przyglądaj się naturze. To Twój wielki sprzymierzeniec. Pamiętaj, aby od czasu do czasu spojrzeć gdzieś dal, bo Twoim oczom także brakuje tych ćwiczeń. Zamknięte w czterech ścianach patrzą zawsze na taką samą odległość, co wcale nie jest dla nich dobre.

11. Zadbaj o swoje ciało

Najprostszym sposobem na sport w domu jest joga. Dla wielbicieli sportów wyczynowych idealny będzie trening siłowy, czyli pompki, deska, brzuszki i przysiady. 
YouTube pełen jest atrakcyjnych ćwiczeń na wszystkie partie ciała. Przy siedzącym trybie życia ćwiczenia to absolutna konieczność.

12. Trenuj cierpliwość, empatię i wybaczanie

Co jeśli oprócz samego siebie masz w domu kogoś z rodziny? No cóż, sytuacja jest naprawdę poważna. Zwłaszcza jeśli do dyspozycji macie niedużą przestrzeń. Naczelną zasadą jest założenie, że wszyscy ludzie po bliższym poznaniu są równie ułomni i irytujący. Trzeba zatem być dla siebie i dla innych maksymalnie wyrozumiałym. 

13. Praktykuj poczucie humoru

Jak najczęściej się śmiej i żartuj, trenuj swoje poczucie humoru. Szukaj śmiesznych i ciekawych informacji, oglądaj komedie i dobre programy satyryczne. Szukaj ludzi, którzy mimo wszystko cieszą się z życia i bierz z nich przykład. Możesz sprawić, że z tej podróży w nieznane, po spędzeniu miesięcy na bezludnej wyspie wrócisz do normalnego życia, jako jeszcze lepsza wersja samej lub samego siebie.

Kontakt z nami
Napisz do nas